zondag 10 februari 2019

Zondagochtendmuziek - Mozart: Concerto for piano and Orchestra (d-minor) K.466, Uchida

Vorige week trad Mitsuko Uchida op in de Grote Zaal van TivoliVredenburg in Utrecht. Samen met het Mahler Chamber Orchestra , dat ze in twee pianoconcerten van Mozart van achter de piano dirigeerde. Daartussen in speelde het orkest drie delen uit de Lyrische Suite voor strijkorkest van Alban Berg. Over die combinatie van Mozart en Alban Berg schrijft Emanual Overbeeke in zijn toelichting:
Mozart werd een groot voorbeeld voor expressionisten als Berg, Schönberg en Webern die de mens in zijn zwartste momenten toonden en die tegelijk de behoefte hadden hun wereldbeeld te gieten in een mooie kunst die al die verschrikkingen (van de Eerste Wereldoorlog) enigszins draaglijk zou kunnen maken. Mitsuko Uchida, die én veel Mozart én graag Berg speelt, noemde de muziek van zowel Berg als Mozart zeer dramatisch. Drama betekent per definitie dat men mensen en situaties ziet als veelzijdig en vaak innerlijk tegenstrijdig: welluidend en gruwelijk, schijn en wezen, ordelijk en chaotisch.
Het concert werd afgesloten met dat "mooie", maar tegelijk ook dramatische, Pianoconcert nr. 20 (KV 466). Wat een geniale invallen en wat een scala aan emoties! Hier een uitvoering met Camerata Salzburg.

Scroll ook door de reacties en blijf even hangen bij:
One of the most beautiful pieces of music ever written. Mozart speaks to us through the ages about the entire range of human emotion. It makes my heart ache and then jump for joy.. and everything in between. This is the apex of human achievement. And the performance is masterful.

Geen opmerkingen: