because the viola is in harmony with the sound of the violin in every register, and is able to take on soloist, imitating dialogue and accompanying functions. One look at the recorded duets quickly confirms that Mozart and Spohr know how to make perfect use of such possibilities. We sometimes get the impression that there are more than two string instruments, since both can play chords. In many instances, the composers arrive at an intensity of expression that is reminiscent of the potential offered by a string quartet, and the duets become its tonal substrate.Die uitvoering van Spohrs duet kun je hier beluisteren, alleen audio, maar wel met prachtige plaatjes.
Maar ik vond ook deze prachtige uitvoering van de Passacaglia van Johan Halvorsen (1864-1935), op een thema van Händel. Door twee 15-jarige Koreaanse musici. Ik leerde ook nog dat Itzhak Perlman en Pinchas Zuckerman datzelfde stuk als een toegift plachten te gebruiken. Maar deze Koreaanse uitvoering is veel strakker en krachtiger. Er zijn trouwens ook versies met cello in plaats van altviool, zoals deze door Julia Fischer en Daniel Müller-Schott.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten