Over die laatste schrijft Gardiner dat hij als buitenstaander begon. Na een een paar maanden verblijf in Italië, was hij een tijdje organist in de kathedraal van Avignon.
Daarnaa was hij wat langer in dienst in Clermont-Ferrand, waar hij werkte aan zijn Premier Livre de pièces de clavecin, dat in 1706 uitkwam. Later zou Rameau worden erkend als de belangrijkste muziektheoreticus van zijn tijd. Op zijn vijftigste zou hij zich laten gelden als een van de meest markante muzikale stemmen van de late barok en de grootste componist worden van tragédie lyrique en opéraballet uit de geschiedenis van de Franse opera, al hadden indertijd weinig mensen dat kunnen voorspellen.Die, zeg maar, operamuziek van Rameau is wel heel onderhoudende kost. Zie nog eens eerdere zondagochtendmuziek die gewijd was aan Rameau: hier uitgevoerd door Jordi Savall en hier door Gardiner zelf.
Maar o, wat zijn die klavecimbelstukken ook mooi! Ik zocht wat en kwam het concert hieronder tegen waar de grote Grigory Sokolov in 1998 in Madrid een van de suites uitvoert op de vleugel.
Dat die uitvoering zo natuurlijk en zo aangenaam overkomt, ligt natuurlijk mede aan Sokolov, maar bovenal aan de muziek zelf.
Als je blijft luisteren, krijg je ook nog de Pianosonate nr. 16 van Beethoven en de eerste van Brahms. Prachtig!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten