zondag 6 januari 2019

Zondagochtendmuziek - "Four Silesian Melodies" ViolUNTi performs Lutoslawski

Deze zondag de "Four Silesian Melodies" van de Poolse componist Witold Lutoslawski (1913 - 1994).

Omdat ze me doen denken aan de Roemeense Volksdansen van Béla Bartók.

Maar vooral ook omdat ik deze week met mijn hoofd in Polen zat. En dat kwam weer doordat ik de roman Drive Your Plow Over The Bones Of The Dead van de Poolse schrijfster Olga Tokarczuk las. Het boek is uit 2009, maar deze vertaling uit het Pools is van vorig jaar. De titel is een citaat uit een gedicht van William Blake, de Engelse Romantische dichter en schilder.

Hoewel Tokarczuk vorig jaar jaar de Man Booker Prize won, had ik niet eerder van haar gehoord. Ik zag dit boek bij Broese liggen en de eerste pagina beviel me. Bovendien las ik in het dankwoord dat zij de roman geschreven had tijdens een verblijf aan het Netherlands Institute for Advanced Science (NIAS), waar ikzelf lang geleden, toen het nog in Wassenaar zetelde, een jaar doorbracht. Niet dat dat laatste er iets toe deed, maar toch schiep het een band.

De roman speelt zich af in het Poolse Silezië, tegen de grens met Tsjechië, wat ook de geboortegrond is van Tokarczuk. Dat laatste werd mij pas duidelijk toen ik haar, nadat ik het boek uit had, ging googelen en onder meer dit boeiende interview met haar bekeek.

En wat me bij dat kijken meteen trof is hoe sterk de schrijfster overeenkwam met het beeld dat ik mij had gemaakt van de vrouwelijke hoofdpersoon van de roman. Het was alsof ik haar herkende. De roman is intrigerend, verrassend en geestig en kun je, naar de vorm, ook lezen als een detective.

Tokarczuk is in Polen een kritische publieke intellectueel. Lees vooral ook dit artikel dat de Guardian aan haar wijdde: Olga Tokarczuk: ‘I was very naive. I thought Poland would be able to discuss the dark areas of our history’.

Maar omdat dit niet de zondagochtendliteratuur is, maar de zondagochtendmuziek, zocht ik iets van Lutoslawski. En zo kwam ik terecht bij die Vier Silezische Melodieën. Die zo goed aansluiten bij dat Silezische landschap zoals dat in de roman wordt beschreven.

Geen opmerkingen: