zondag 17 januari 2021

Zondagochtendmuziek -Thomas Oliemans zingt Schubert en Bannink | Live in TivoliVredenburg (2020)

Dit was op 20 november van het vorig jaar. Thomas Oliemans zingt Franz Schubert en Harry Bannink en begeleidt zichzelf op de piano. Met inachtneming van de toen geldende coronamaatregelen.

Ik las de laatste weken zo nu en dan in Een onvoltooid leven. Franz Schuberts Schmerz en de schaduw van Beethoven van Robert Joost Willink. Daar leer je veel van. 

In buitenmuzikaal opzicht dat we ons gelukkig mogen prijzen dat sinds het leven van Schubert (1797-1828) de geneeskunde zulk een grote vooruitgang boekte. Schubert leed een flink deel van zijn korte leven aan syfilis. Die hem niet alleen veel Schmerz bezorgden, maar ook het besef dat hij niet lang zou leven. Een leven dat waarschijnlijk nog bekort werd door de medische behandelingen die hij onderging, zoals de vreselijke kwikzilverkuur. En de aderlating die de behandelend arts noodzakelijk achtte toen hij bij zijn broer Ferdinand was ingetrokken in wat zijn laatste dagen zouden worden.

Maar in muzikaal opzicht wordt nog eens duidelijk dat de waardering voor zijn muziek pas laat in dat korte leven begon door te breken. Lang werd hij bovenal gezien als de liederencomponist (Liederfürst) en had hij problemen met door te breken met zijn instrumentale muziek. Hijzelf zag als de apotheose daarvan zijn laatste symfonie, de "Grote". Een geplande uitvoering daarvan op 26 maart 1828 ging echter niet door. Robert Schumann bezocht in 1835 broer Ferdinand in Wenen (p.328)

om te kijken hoe Schuberts ongedrukte nalatenschap eruit zag en ontdekte het manuscript van Schuberts Achtste Symfonie (de "Grote"). (...)

Direct al onder de indruk bij het doorkijken van het manuscript, keerde Schumann terug met de symfonie en overhandigde haar bij terugkomst in Leipzig aan Felix Mendelsohn die er zo enthousiast over werd dat ze onder diens leiding in maar 1839 in het oude Gewandhaus eindelijk haar eerste uitvoering kreeg.

Deze gebeurtenis betekende de eerste grote doorbraak van Schuberts orkestrale werk. 

Elf jaar na zijn dood. Genoeg daarover. We gaan terug naar Schubert als Liederfürst. En naar die boeiende combinatie met die andere liederenkoning, Harry Bannink.

Geen opmerkingen: