zondag 27 maart 2022

Zondagochtendmuziek - Anna Fedorova - A. Scriabin/ Sonata-Fantasy (live @TivoliVredenburg)

De Oekraïnse pianiste Anna Fedorova, die in Amsterdam woont, organiseerde samen met het Concertgebouw op 6 maart een benefietconcert voor de slachtoffers van de Russische inval in Oekraïne. Ze trad ook op in Podium Witteman en speelde daar samen met haar ouders twee stukken voor piano zeshandig van Rachmaninov. 

Hier speelt ze de Tweede Pianosonate van de Russische componist Alexander Scriabin (1872 - 1915). Scribin moet die sonate zo ongeveer geschreven hebben toen hij overstapte van beïnvloeding door Rachmaninov, Prokofiev en de jonge Stravinsky naar zijn eigen "glinsterend exotisme". Daarover las ik op Musicalifeiten:

De 1e pianosonate draagt kenmerken van Rachmaninov, Prokofiev en de jonge Stravinsky, maar in de 3e pianosonate is al het nodige te horen van het glinsterende exotisme dat we nu zo kenmerkend vinden. De doorbraak kwam dus in 1907 met de 5e sonate, een eendelig, extreem lastig werk vol tonale desintegratie.

Vanaf dat moment voerden Scriabins muzikale experimenten hem verder dan ooit weg uit de wereld van zijn collega’s. Hij leed aan extreme hypochondrie en zijn opgeblazen ego nam Wagneriaanse proporties aan. Zijn theosofische interesse en zijn fascinatie voor synesthesie – de gedachte dat alle zintuigen elkaar stimuleren – en de opvatting dat de muzikale toonaarden corresponderen met specifieke kleuren waren bijzonder. (...)

’s Componisten egomaniakale grootheidswaanzin – aanzienlijk bevorderd door de aandacht van talloze tantes, echtgenotes, minnaressen en zusters – groeide uit tot grandioze proporties die hun weerga in de muziekwereld vermoedelijk niet hebben.

Tenslotte geloofde hij dat hij één was met God en dat hij uiteindelijk zou worden opgenomen in het ritme van het universum en een weer tot leven gewekte godheid zou worden die ooit de wereld zou verenigen. Geweldige ambities voor iemand die tenslotte stierf ten gevolge van een ontstoken steenpuist op zijn lip. Hoe komisch zijn geschriften en zijn geloof ook mogen zijn, aan de grote waarde van zijn muziek bestaat geen twijfel.
 
Maar van dat alles is hier dus nog weinig te bespeuren.

Geen opmerkingen: