zondag 5 november 2023

Zondagochtendmuziek - Gustav Mahler: Symphony No. 1 (Lucerne Festival Orchestra, Abbado)

Ik bedacht me dat ik weer eens de uitvoeringen van de Mahler -symfonieën door het Concertgebouw Orkest onder leiding van Ricardo Chailly wilde beluisteren. En ik haalde de eerste CD uit de box tevoorschijn en besloot te luisteren alsof ik het voor de eerste keer hoorde. Dat lukt natuurlijk nooit helemaal, maar het maakt wel uit. Je veegt je geheugen schoon en stelt je open voor wat er komt.

En het was ontroerend en indrukwekkend. Zo moet je eigenlijk altijd naar muziek luisteren. Anders gezegd, je kunt muziek ook te vaak horen.

Gustav Mahler (1860 - 1811) begint aan de compositie van die eerste symfonie als hij begin 20 is en de première is in november 1889 onder zijn leiding in Boedapest waar hij directeur is van het Operatheater. Eerder dat jaar overleden zijn beide ouders en zijn oudste zuster. 

Die eerste uitvoering wordt een flop. Hoe dat kan? Maar gelukkig componeerde hij door.

Dit is een uitvoering uit 2009 door het Lucerne Festival Orchestra onder leiding van de grote Mahler-dirigent Claudio Abbado. Als je in het begin goed oplet,zie je dirigent Simon Rattle in het publiek zitten. Klik door naar YouTube.

Geen opmerkingen: