zondag 16 februari 2020

Zondagochtendmuziek - Barbara Hannigan with Reinbert de Leeuw: Live at Koerner Hall

Thuisgekomen na het (uitverkochte) optreden van het Jazz Orchestra of the Concertgebouw in TivoliVredenburg vrijdagavond, zette ik mijn telefoon aan en zag ik dat Reinbert de Leeuw was overleden.

De laatste keer dat ik Reinbert de Leeuw meemaakte, was toen hij nu bijna twee jaar geleden in de (uitverkochte) Grote Zaal van TivoliVredenburg Holland Baroque en het Nederlands Kamerkoor dirigeerde in de Johannes Passie. Onvergetelijk.

Maar ik denk natuurlijk ook aan die twee intrigerende series Toonmeesters die hij maakte samen met Cherry Duyns, die je op NPO Start terug kunt zien (als je destijds niet de DVD's hebt aangeschaft).

Bij Reinbert de Leeuw stond de muziek boven alles. Dat betekende ook dat hij zelf niet op de voorgrond hoefde te staan. Zoals bij dit concert uit 2017 in Toronto, waar hij de fenomenale Barbara Hannigan begeleidde.

Geen opmerkingen: