zondag 21 mei 2023

Zondagochtendmuziek - Gubaidulina: Dialog: Ich und Du (3. Violinkonzert) ∙ hr-Sinfonieorchester ∙ Baiba Skride ∙ Altinoglu...

Een van de afleveringen van Toonmeesters van Reinbert de Leeuw en Cherry Duyns (uit 1994, zo lang al weer geleden?) was gewijd aan de Russische componiste Sofia Goebaidulina (1931). Zij verhuisde in 1992 naar een dorpje in Duitsland. Volgens Wikipedia zei ze daarover in in een interview in de NRC:

"Het kwam te laat, ik was al zestig, maar voor mij was dat het geluk. Ik had twintig jaar in de stilte van een dorp gekregen!" [Haar ogen beginnen te stralen.] "De natuur is de enige plek waar ik werkelijk leef. Dat is mijn echte leven, in de natuur, in de stilte." 

En volgens Guido van Oorschot in een interview met haar in de Volkskrant neemt ze nooit de telefoon op. Wie haar wil bereiken doet dat via de post.

Haar muziek is uiterst intens, intrigerend en spannend. Die aflevering over haar kun je hier bekijken

Haar werk wordt gelukkig regelmatig uitgevoerd. Zoals hier in de Alte Oper Frankfurt op 10 december 2021 haar Derde Vioolconcert (Dialog: Ich und Du) door het hr-Sinfonieorchester met Baiba Skride als solist en dirigent Alain Altinoglu.

Geen opmerkingen: