zondag 7 maart 2021

Zondagochtendmuziek - Winterreise - Ein Ballett von Christian Spuck - Aus dem Opernhaus Zürich

Wow! 

Hans Zender (1936-2019) bewerkte en interpreteerde in 1993 Schuberts Winterreise voor tenor en orkest. En Christian Spuck maakte daarbij een ballet. Hier uitgevoerd, met inachtneming van de coronamaatregelen, door Ballet Zürich en Philharmonia Zürich onder leiding van Benjamin Schneider.

Ontroerend en huiveringwekkend mooi. En ontroerend dat we in 2021 net zo geraakt kunnen worden als in 1827 Schubert zelf. En zijn vrienden, die hij had uitgenodigd voor de allereerste uitvoering door hemzelf. Toen hij het voltooid had, schreef hij zijn vrienden:

“Kom vandaag bij Schober, ik zal jullie een cyclus huiveringwekkende liederen voorzingen. Ik ben benieuwd wat jullie zeggen. Ze hebben mij meer aangegrepen dan ooit bij andere liederen het geval was”. De vrienden waren met stomheid geslagen door de sombere liederen die Schubert voordroeg. Schuberts vriend Spaun was ervan overtuigd dat de emotionele pijn waarmee hij Winterreise tot stand had gebracht, mede tot zijn vroege dood heeft geleid. In de tijd dat hij Winterreise componeerde, leed Schubert aan syfilis en ging hij gebukt onder ondraaglijke armoede. In 1827 beleefde hij zijn laatste winter.

Ik vind alles indrukwekkend, van begin tot eind. Zenders muzikale interpretatie, het ballet, de choreografie, de decors. Zo nu en dan is er, althans bij mij, een associatie met die intrigerende schilderijen van Vilhelm Hammershøi.

Geen opmerkingen: