zondag 24 september 2023

Zondagochtendmuziek - Stravinsky : Pulcinella (Barbara Hannigan, Julia Dawson, Ziad Nehme...)

Gistermiddag speelde het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Karina Canellakis in de Zaterdagmatinee het bekendste werk van Igor Stravinsky, de Sacre du Printemps. Ik luisterde naar de live radio uitzending. 

Eerder deze week draaide Hans Haffmans op NPOKlassiek gouden opnames van werken van Stravinsky. En toen kwam ook Pulcinella langs. Minder bekend, maar mijn favoriet. 

Ik moest daaraan denken toen we vrijdagavond in de Grote Zaal van TivoliVredenburg de uitvoering van Souvenir de Florence van Tsjaikovski door het Concertgebouw Kamer Orkest bijwoonden. 

Want Stravinsky kwam al vroeg in zijn jeugd in aanraking met muziek, en vooral balletmuziek, van Tsjaikovsky en bleef gedurende zijn leven door beide gefascineerd. Met voor mij als gevolg dat ik bij het luisteren naar Pulcinella aan Tsjaikovsky moet denken en bij het luisteren naar Tsjaikovsky aan Pulcinella van Stravinsky.

Dit is een heel mooie uitvoering van Pulcinella door l'Orchestre philharmonique de Radio France en solisten gedirigeerd door Barbara Hannigan.


Geen opmerkingen: