woensdag 30 september 2020

De twee talen van de sociologie (uit 1996) - Naar aanleiding van het overlijden van Reinhard Wippler

Bijna twee weken geleden, op 17 september, overleed Reinhard Wippler, emeritus hoogleraar sociologie aan de Universiteit Utrecht. Hij had een groot aantal promovendi, waarvan ik er een was. In 1981 promoveerde ik bij hem op het proefschrift Verklaring en interpretatie in de sociologie. Ik denk aan hem terug als een uitstekend begeleider. die zowel kon aanmoedigen als helpen om de vruchten daarvan in goede banen te leiden.

Ter gelegenheid van zijn afscheid als hoogleraar in 1996 verscheen als Liber Amicorum het boek Verklarende sociologie. Opstellen voor Reinhard Wippler onder redactie van Harry Ganzeboom en Siegwart Lindenberg. Daarin schreef ik het hoofdstuk De twee talen van de sociologie, waarin ik aan de hand van een ontwikkeling in het werk van Wippler analyseer hoe zich de sociologie in de tweede helft van de twintigste eeuw ontwikkelde.

Dat is al weer bijna een kwart eeuw geleden. In mijn eigen ontwikkeling als socioloog is het dus niet meer up to date. Maar het valt te lezen als aanvulling op het eerdere bericht Een persoonlijke ideeëngeschiedenis over sociologie en economie. 

En natuurlijk als een eerbetoon aan Reinhard Wippler.

Hier is de link naar de pdf die ik er zopas van gemaakt heb: De twee talen van de sociologie.


Geen opmerkingen: