zondag 15 januari 2023

Zondagochtendmuziek - Johannes Brahms: Sinfonie Nr. 2 mit Günter Wand (1984) | NDR Elbphilharmonie...

Gistermiddag stond in de Zaterdagmatinee met het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Karina Cannelakis na de pauze Brahms' Tweede Symfonie op het programma. Ik luisterde naar de rechtstreekse radio-uitzending op Radio Klassiek. Wat is dat toch een mooie symfonie.

Er kwamen herinneringen op aan de eerste keer dat ik een concert bijwoonde. Dat moet omstreeks 1960 zijn geweest en het was een uitvoering van die Tweede Symfonie door het Concertgebouworkest in het Amsterdamse Concertgebouw. Er waren toen "schoolconcerten" en wij waren daar vanuit Heerenveen met de bus naar toe gebracht. Ik herinner mij dat Witold Rowicki de dirigent was. 

Wat ik wist van klassieke muziek was niet veel en was van de radio. Pas nadat ik in 1965 ging studeren, kocht ik van mijn studiebeurs een (Garrard-)platenspeler en, meestal in de opruiming, langspeelplaten. 

We zaten rechts op het podium. Ik was overweldigd. Na afloop gingen we Indonesisch eten in de Warmoesstraat. Het was voor mij en ik denk de meeste anderen de eerste kennismaking met Amsterdam.

Op You Tube staat een wel heel fraaie uitvoering van Brahms' Tweede door het NDR Sinfonieorchester onder leiding van Günter Wand uit 1984 in het Kieler Schloss. Günter Wand (1912 - 2002) is relatief onbekend gebleven, maar dat is geheel ten onrechte.

1 opmerking:

Marjan zei

Ik denk dat we wel eens onderschatten hoe onvergetelijk indrukken kunnen zijn die scholieren opdoen tijdens hun schoolperiode. Mooi.