woensdag 13 maart 2013

Het is niet goed om evenwicht van de overheidsbegroting als doel op zich na te streven

Vandaag heeft het Centraal Planbureau het Centraal Economisch Plan 2013 uitgebracht. Er blijkt uit dat het huidige bezuinigingsbeleid geen goede strategie is om uit de crisis te komen. De interessantste passage vind ik paragraaf 1.2, waarin het CPB een beschouwing geeft over de zich steeds maar opstapelende aanwijzingen dat bezuinigingen in een recessie dwaas zijn (woorden van Paul de Grauwe) en averechts werken. En waarin het CPB probeert een verklaring te geven voor het merkwaardige fenomeen dat politici er voor kozen, en er tot nu toe voor blijven kiezen, om het verkeerde beleid te voeren. Ik kom daar nog op terug.

Maar nu al vast even een sprong over de Oceaan, met een citaat van president Obama uit een interview met ABC News van eergisteren (mijn vertaling):
Het is niet mijn doel om een begrotingsevenwicht na te jagen alleen maar voor dat evenwicht. Mijn doel is hoe we de economie laten groeien, mensen terug naar het werk te brengen, en als we dat doen dan slagen we er ook in om meer opbrengsten te genereren.
(Dat het wat krom Nederlands is, ligt er aan dat het ook wat krom Engels is. Ja, het is spreektaal.) Zie hier de video van het interview. Dit zijn vrijwel de woorden van John Maynard Keynes: "zorg voor volledige werkgelegenheid, dan zorgt het overheidsbudget voor zichzelf".

O, laat het moment dichtbij zijn dat we net zo'n verstandige uitspraak van een Europese politieke voorman kunnen verwelkomen.

Geen opmerkingen: