zondag 15 juni 2014

Zondagochtendmuziek - Allen Ginsberg William Blake Songs of Innocence and Experience

Op mijn verjaardag (3 juni) ontdekte ik dat Allen Ginsberg (1926-1997), de dichter van de Beat Generation van de jaren 50 van de vorige eeuw en van de counter culture die daarop volgde, ook op die dag zijn verjaardag vierde.

Dat kwam doordat Maria Popova van het onvolprezen Brain Pickings op die dag aandacht besteedde aan de in 1969 uitgebrachte LP waarop Ginsberg de Songs of Innocence and Experience van William Blake zingt. Zie vooral Allen Ginsberg Sings William Blake’s “Songs of Innocence and of Experience”, waar je drie van die songs kunt beluisteren met de teksten er bij.

Ik wist niet dat Ginsberg ook zong. Maar na wat zoeken bleek me dat hij dat veel vaker deed en dat ik het eigenlijk had behoren te weten. Hoe dan ook, dit zijn prachtige uitvoeringen van die op muziek gezette gedichten van William Blake (1757-1827). Met een fraaie begeleiding. Hieronder de gehele langspeelplaat (alleen audio).

Geen opmerkingen: