zondag 14 november 2021

Zondagochtendmuziek - The Marian McPartland Trio - Personal Choice (1982) [Full Album HQ]

Ik dacht iets van jazz te weten, maar moet bekennen dat ik nu pas de pianiste en componiste Marian McPartland (1918-2013) ontdek. Wat ik over haar lees, maakt me heel bescheiden. Ook als je denkt dat je ergens best wel wat van af weet, kun je grote lacunes in je kennis hebben. 

Dit is gewoon heel goede muziek. Niet vernieuwend, oké, maar misschien ben ik er altijd te veel vanuit gegaan dat als iets niet vernieuwend is, dat het dan je aandacht niet waard is. Goed om daar van terug te komen.

Ik lees dat ze erg onder de indruk was van Silent Spring van de Amerikaanse biologe Rachel Carson, dat verscheen in 1962 en waarin voor het eerst de milieuproblemen veroorzaakt door pesticiden onder de aandacht werden gebracht. En waarin Carson het verspreiden van desinformatie door de chemische industrie aan de kaak stelde. McPartland componeerde een symfonie voor orkest en piano-improvisatie die ze aan Rachel Carson opdroeg: A Portrait of Rachel Carson. Die werd in 2007 uitgevoerd en kun je hier beluisteren.

Hier speelt ze met haar trio persoonlijke favorieten. Een opname uit 1982.

 


Geen opmerkingen: