zondag 17 juni 2012

We’ve been brainwashed - Joseph Stiglitz

Salon publiceert een gedeelte uit het nieuwe boek, The Price of Inequality, van Joseph Stiglitz. Zie de link hieronder. Stiglitz beschrijft de kolossale werking van sociale zeepbellen, zonder overigens die uitdrukking te noemen, op het gebied van sociaal-economische politiek en beleid.

"We've been brainwashed", ja, zo kun je dat inderdaad noemen als je het doelwit bent geweest van een sociale zeepbel. Er is maar een remedie: we moeten ons beter informeren en we moeten betere informatievoorziening eisen.

We’ve been brainwashed

1 opmerking:

  1. Brainwashed?! Ja, mensen worden bespeeld. Zeker vandaag de dag in dit informatie/propaganda tijdperk. Remedie: beter informeren en betere informatie eisen? Ja dat zou je zeggen, maar één van de klassieke strijdpunten is nu eenmaal wat die juiste informatie is en wie die aandraagt.

    Het probleem van ongelijkheid en ongelijkheden enerzijds en een uitgangspunt als gelijkwaardigheid anderzijds. Ook daarover verkeren mensen al snel met elkaar in een Babylonische spraakverwarring. Neem bijvoorbeeld licht- en schaduwzijden van meritocratisch ingerichte samenlevingen, waarbinnen ook door door elite geleide en beheerste sturingsmechanismen kunnen optreden, niettegenstaande verweer van overtuigde meritocraten tegen oligarchische structuren en netwerken, zie bijvoorbeeld het recente artikel: De crisis van de Amerikaanse elite (The Atlantic, 15-6-2012).

    Tja, waar en wanneer en onder welke omstandigheden raken meritocratische beginselen oligarchische praktijken elkaar? Wat dat aangaat is de gekozen titel boven het artikel uit The Atlantic wel treffend.

    Neem bijvoorbeeld ook de (vermakelijke) strippagina van Pieter Geenen afgedrukt in Vrij Nederland van 16-6-2012, getiteld Europa Express (bladzijde 83).

    BeantwoordenVerwijderen